Sunday, December 21, 2008

Asas-Asas Agama Kristian Siri 2


Kita semua sedia maklum bahawa penganut Kristian percaya kepada Tuhan sama seperti umat Islam. Namun, kekuasaan Tuhan pada mereka tidak sama seperti umat Islam. Umat Islam meyakini Tuhan sebagai Yang Maha Kuasa, kekuasaa-NYA mutlak, tidak ada makhluk yang tidak berada di bawah kekuasaan-NYA. Allah SWT berfirman di dalam Al-Quran :

“Allah, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia yang hidup kekal lagi terus menerus mengurus (makhluk-NYA) ; tidak mengantuk dan tidak tidur. Kepunyaan-NYA apa yang di langit dan di bumi. Tiada yang dapat memberi syafaat di sisi Allah tanpa izin-NYA? Allah mengetahui apa-apa yang ada di hadapan mereka dan di belakang mereka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendaki-NYA. Kursi Allah meliputi langit dan bumi. Dan Allah tidak merasa berat memelihara kedua-duanya dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar”.

Di dalam Kristian kekuasaan Tuhan mampu diceroboh oleh makhluk. Mereka percaya satu ketika dulu berlaku pemberontakan malaikat. Tuhan seolah-olah gagal menangani pemberontakan tersebut. Tidak lama selepas itu manusia dijadikan dan ditempatkan di Taman Eden. Di sana Adam telah melanggar larangan Tuhan yang melarangnya dari memakan buah dari pohon kehidupan iaitu epal.

Akibat dari pelanggaran itulah Adam berdosa dan dosa itu terpaksa diwarisi oleh seluruh keturunannya. Maka setiap manusia lahir bersama dosa yang diwarisi daripada bapa mereka Adam yang telah melakukan dosa di Taman Eden. Oleh kerana dosa ini suatu yang besar maka manusia memerlukan keampunan daripada dosa tersebut, tetapi dosa tersebut tidak akan tertebus melainkan melalui korban. Maka atas kepercayaan inilah Jesus diutus untuk melaksanakan misi pengampunan dosa Adam dan dosa warisan yang ditanggung oleh seluruh anak cucu Adam. Perutusan Jesus ini disifatkan sebagai Berita Baik bagi seluruh umat Kristian.

Bersambung siri 3.....

No comments: