Wednesday, February 4, 2009

Asas Kepercayaan Kristian Yang Perlu Diketahui Siri 7 (Anak Tuhan)


Yeremia 31: 9
Dengan menangis mereka akan datang, dengan hiburan Aku akan membawa mereka ; Aku akan memimpin mereka ke sungai-sungai, di jalan yang rata, di mana mereka tidak akan tersandung ; sebab Aku telah menjadi bapa Israel, Efraim adalah anak sulung-Ku.

Roma 8 : 29
Sebab semua orang yang dipilih-Nya dari semula, mereka juga ditentukan-Nya dari semula untuk menjadi serupa dengan gambaran anak-Nya, supaya Ia, Anak-Nya itu, menjadi yang sulung di antara banyak saudara.

Roma 8 :14
Semua orang yang dipimpin Roh Allah adalah anak Allah.

Ayat ini menunjukkan bahawa bukan Jesus sahaja yang dipanggil anak di dalam Bible. Perkataan anak sebenarnya merujuk kepada orang-orang yang baik dalam sesebuah masyarakat.

Kejadian 6: 2
Maka anak-anak Allah melihat bahawa anak-anak perempuan manusia itu cantik-cantik, lalu mereka mengambil isteri dari antara perempuan-perempuan itu, siapa saja yang disukai mereka.

Maka, ayat-ayat ini sekiranya kita ambil maknanya secara harfiyah maka sudah tentulah jumlah atau bilangan anak Tuhan sangat ramai dan bukan Jesus seorang sahaja. Jelaslah, pengertian ‘anak’ di dalam Bible ini telah disalah ertikan oleh penganut Kristian. Maka, benarlah maksud perkataan ‘anak’ di dalam Bible ialah orang yang hampir dengan tuhan atau orang yang membuat kebaikan. Renung2fikir2.....

No comments: