Tuesday, December 9, 2008

Sejarah Bible Siri 2


Pendapat yang sama disebut di dalam The Catholic Encyclopedia “Bible yang lengkap seperti yang asal masih wujud sebenarnya tidak berasas sama sekali. Bible yang kini menjadi pegangan umum kini, seperti juga Kitab Perjanjian Lama, telah melalui beberapa perkembangan dan proses …sehingga akhirnya isi-isinya diputuskan secara rasmi oleh Majlis Trident atau Tridentint Council. (2)

Ada antara tokoh-tokoh Kristian yang berpendapat, Bible adalah dokumen yang dikeluarkan oleh pihak gereja. Justeru, gerejalah yang menentukan isi Bible dan bukan Bible yang menentukan perjalanan Gereja. Hal ini disebutkan oleh Paderi Besar dari Gereja Ortodoks di Denver iaitu His Eminence Metropolotan Isiah of Proikonisou and Presiding Hierarch of the Greek Orthodox Diocese of Denver iaitu His Eminence Metropolotan Isiah of Proikonisou and Presiding Hierarch of the Greek Orthodox Diocese of Denver di dalam Denver Buletin yang diterbitkan pada bulan Mac 1995, jilid3, no 3. Beliau berkata “landasan perjalanan gereja tidak didasarkan kepada Kitab Bible kerana isi Bible ditentukan oleh pihak gereja. Pada abad-abad awal agama kristian, tidak ada seorang manusia pun yang dapat menyentuh kitab yang bernama Bible kerana ia memang tidak wujud”. Pernyataan ini menunjukkan dalam agama Kristian, kedudukan gereja berada lebih tinggi berbanding Bible, dan berkuasa menentukan segala-galanya termasuk isi kandungan Bible. Sebaliknya, dalam agama Islam, Al-Quran berada ditempat atas dan menentukan segala perkara.

Oleh kerana Injil atau Bible yang asal tidak wujud lagi, penulis-penulis Bible terpaksa menggunakan pelbagai sumber yang tidak lengkap bagi menulis isi kandungan Bible. Di dalam The Anchor Bible Dictionary disebutkan “Disebabkan salinan asal bible tidak wujud lagi, isi kandungan Bible terpaksa ditulis dengan menggunakan teks-teks yang tidak sempurna maka seringkali berlaku percanggahan”. (3) Sumber-sumber yang tidak sempurna ini, wujud dalam bentuk salinan yang ditiru daripada salinan-salinan yang sebelumnya dan saling berbeza dan bercanggah.

Bart Ehrman, di dalam The Orthodox Corruption of Scripture berkata “Manuskrip Bible yang asal sudah tidak wujud lagi pada hari ini, yang ada hanyalah salinan yang ditiru daripada salinan-salinan yang sebelumnya. Sebanyak 5366 daripada salinan-salinan yang tua ini ditulis dalam Bahasa Greek Klasik atau Yunani Kuno antara abad ke-2 hingga ke-16 Masehi. Namun, yang menarik perhatian adalah tidak wujud persamaan kecuali sedikit sahaja antara satu salinan dengan salinan yang lain. Tidak ada sesiapa pun yang mengetahui jumlah sebenar perbezaan dan percanggahanini, tetapi ia mungkin mencecah ratusan ribu” (4)

2)George J Reid. The Catholic Encyclopedia, online addition, vol 3, 1999 (http://www. newadvent. org/ cathen/03274a.htm)

3)David Noel Freedman. The Anchor Bible Dictionary (CD Rom). Bab Textual Criticism, New Testament.

4)Bart Ehrman. The Orthodox Corruption of Scripture. Oxford University Press 1996 Hal 27

1 comment:

JESUS,i lay down my life for U said...

bagi semua sejarah2 siri bible yg anda kaji mungkin apa yang anda katakan itu benar dari sisi sejarah. tetapi menyiratkan apa fakta itu anda juga boleh tsalah karena anda bukanlah kristen. terimakasih karena berusaha untuk membedakannya.coba anda sekali lagi baca Alkitab dan baca saja walau anda yakin tulisannya sudah banyak di ubah- sebagai muslim sejati.karena logika tidaklah cukup.adam dan hawa juga jatuh karena logika mereka.