Sunday, October 19, 2008

JESUS ADALAH TUHAN???



Dalam kitab bible, bab ulangan fasal 4 ayat 35 berbunyi “Engkau diberi melihatnya untuk mengetahui Tuhanlah Allah, tidak ada yang lain kecuali Dia”. Begitu juga dengan ayat 39 yang berbunyi “Bahawa Tuhanlah Allah yang di langit di atas dan di bumi di bawah, tidak ada yang lain”. Dalam bible sendiri, ayat tersebut adalah jelas menyatakan bahawa tuhan adalah Allah dan bukannya Nabi Isa atau Jesus.

Satu lagi fakta untuk kita kongsi bersama ialah, semasa Jesus hidup, adakah dia pernah menyatakan kepada orang ramai “Akulah Tuhan, sembahlah aku?”. Kebanyakkan orang Kristian akan menjawab tidak pernah, kerana memang tidak ada terdapat dalam bible yang menyatakan demikian. Padahal orang Kristian percaya bahawa Jesus adalah Tuhan yang dijelmakan sebagai manusia kerana dengan kasih sayang Tuhan maka Tuhan merendahkan dirinya menjelma sebagai manusia supaya dapat merasai bagaimana hidup sebagai manusia dan mengorbankan dirinya untuk menebus dosa semua manusia. Jawapan saya ”memang tidak pernah! memang betul jika kamu mengatakan ‘tidak pernah’ kerana dia bukan Tuhan. Sekiranya dia adalah Tuhan, maka semasa hidupnya dia pasti akan mengisytiharkan dirinya sebagai Tuhan sebagaimana seorang raja yang mengisytiharkan dia adalah seorang raja”.

Saya bawa satu analogi mudah, “Andaikan jika kamu pergi ke sebuah kampung dan seterusnya mengisytiharkan diri kamu sebagai ketua kampung. Pastinya saya akan dicerca atau dipukul. Tetapi jika memang ketua kampung di situ yang mengisytiharkan dirinya sebagai ketua kampung maka ia adalah benar dan tiada masalah”. Ini jelas menunjukkan bahawa akidah ketuhanan Jesus Kristian adalah salah kerana Jesus (Isa) sendiri semasa hayatnya mengatakan dia adalah Nabi Pesuruh Allah seperti yang terdapat dalam ajaran Agama Islam.

Selain itu, saya juga telah mencari ayat yang menunjukkan bahawa agama Kristian adalah agama yang benar. Namun pencarian saya itu juga gagal kerana ia sememangnya tidak wujud dalam kitab bible itu sendiri. Namun dalam Islam, kita mempunyai ayat di dalam Al-Qur’an yang menunjukkan bahawa Agama Islam adalah agama yang benar dan diredhai oleh ALLAH.

Tujuan saya menyatakan perkara ini adalah sebagai perbincangan ilmiah dalam mencari kebenaran YANG MAHA SATU. Justeru kerana itulah saya telah cuba mencari dalam bible ayat yang menyatakan Tuhan adalah Jesus. Namun hasilnya seperti yang saya nyatakan, saya tidak menemui satu ayat pun yang menyatakan bahawa Jesus adalah tuhan. Hal ini kerana, sebenarnya ayat tersebut memang langsung tidak wujud. Seperti yang kita sedia maklum, dokumen ketuhanan adalah dokumen yang sangat penting, jadi bagaimana mungkin ia tidak terdapat di dalam kitab bible. Inilah bukti jelas yang seharusnya menjadi keraguan tentang ketuhanan jesus. Jelaslah, daripada penelitian saya bahawa orang-orang Kristian telah tersalah pegangan akidah kerana di dalam kitab mereka sendiri dinyatakan bahawa Tuhan ALLAH tetapi akidah orang-orang Kristian adalah Tuhan Jesus. Ini menunjukkan orang-orang Kristian telah syirik kerana “mempertuhankan Jesus”.

2 comments:

Anonymous said...

Salam Damai..fairuz~
Memang Yesus Kristus tidak berkata bahwa aku adalah Tuhan tp ada tertulis dalam alkitab
Yesus Berkata kepada petrus muridnya "Menurut kamu siapakah aku ini? " dan petrus menjawab "Kamu adalah mesias Juruselamat ku"..

kamu tahu kenapa Yesus tidak berkata bahwa Dia adalah Tuhan kerna Dia datang ke dunia utk
menebus dosa kita, kerna sewaktu adam dan hawa jatuh ke dalam dosa kita manusia sudah,
kehilangan gambar Allah, di situ manusia di kontrol oleh dosa kutuk dari iblis..
jadi pada saat manusia pertama jatuh kedalam dosa di situ setiap orang harus memberi
korban seperti lembu,kambing utk penebus dosa..kamu tau kenapa? kerna Allah itu adalah suci,
kita harus menghormati Mezbah Nya Dia..dan begitu lar orang-orang harus menebus dosa mereka
, mereka juga harus bertobat..tp manusia tetap gagal..sehingga lah Yesus datang ke dunia
dengan mengambil rupa seorang hamba..dapat kah seorang hamba mengatakan dirinya raja??
dapat kah fairuz?? kalau ada seorang hamba yg mengatakan begitu ya pasti dia sudah dihukum iya kan?? di situ Yesus hidup di dunia dengan menunjukkan ke kita bagaimana harus hidup di dunia sebagai seorang yang dilayakkan di haadpan mata Allah..
Di situ Yesus membuat banyak mukjizat, Dia mengusir setan~setan,Dia meredahkan ribut, Dia juga merendahkan diri, bersabar dan Dia menunjukkan iman, ketaatan yang
Sempurna, Dia memelekkan mata org yg buta,Dia membangkitkan org mati..dan byk lagi~~ sampai lar
imam2 iri hati dengan Dia sehingga mereka mau membunuh Dia, kamu tau tak fairuz sehingga murid Nya sendiri Yudas iskariot mengkhianati Dia ,menyerahkan Dia pada imam2 orang2 farisi..utk dihukum..
~Fairuz kamu tau tak kenapa Dia disalib? kamu tau? kerna Dia menggantikan dirinya menjadi Korban untuk menjadi Penebus Dosa~
Seperti yang saya kata tadi " dahulu org2 menebus dosa mereka dengan korban lembu,kambing..baru mereka diijinkan oleh Allah..kamu tau kenapa begitu,kerna Allah adalah Kudus dan Suci"
~Yesus mengorbankan Diri-Nya utk menjadi korban..Dia menderita sensara,Dia Ditikam dipaku,di tumbuk,disiksa..tapi Dia tdk pernah berdendam dgn kita kerna apa??
kerna DIA MENGASIHI FAIRUZ,SAYA,DAN SEMUA ORANG... pergorbanan yang dilakukan oleh Yesus adalah di luar mezbah, Darah Yesus jatuh di atas bumi,sebagai bukti bahwa Dia sudah mencurahkan Darah-Nya kepada semua umat2 Nya di bumi..tapi Dia tetap merendahkan DiriNya sampai mati di kayu salib..sesudah Dia mati di kayu salib,dan dikubur kan..
~PADA HARI KETIGA DIA BANGKIT DI ANTARA ORANG MATI,DI SITU DIA MENGALAHKAN ALAM MAUT YANG TELAH LAMA MENJADI KUTUK ORANG DI BUMI..DI SITU DIA BANGKIT KAMU TAU KENAPA DIA BISA BANGKIT..KERNA DIA ADALAH ALLAH YANG AJAIB...DI DALAM DIA ADA ALLAH BAPA,ALLAH ANAK,ALLAH ROH KUDUS...MEREKA ADALAH SATU..MEREKA YANG MENCIPTAKAN FAIRUZ,SAYA,DAN SEMUA ORANG...DI DUNIA..BAHKAN SELURUH ALAM SEMESTA JUGA ADALAH DICIPTAKAN OLEH DIA..
~fairuz saya bgtau kamu..setan tidak bisa membangkitkan orang mati, setan tidak senang saat kita sdh mengetahui Kebenaran sebenarnya..
~tp sampai saat ini, kami orang2 yang percaya kepada Dia masih bisa menyembuhkan orang,masih bisa membangkitkan org mati, di nigeria setiap bulan ada saja orang yang mati bisa bangkit balik..kamu tau kenapa kerna mereka percaya Tuhan bisa membangkitkan jikalau kita ini ada iman dan percaya yakin..
~KERANA TUHAN YESUS PERNAH BERKATA "PEKERJAAN2 YANG KULAKUKAN AKAN TURUT KAMU LAKUKAN"
~Tuhan Yesus membangkitkan orang mati,Dia bisa menyembuhkan..mengusir roh jahat..
~ITULAH SEBAB NYA KENAPA YESUS DIPANGGIL TUHAN,KERNA DIA SUDAH BANGKIT DI ANTARA ORANG MATI DAN DIA SUDAH MEMBEBASKAN KITA DARI KUTUK NERAKA..JADI SEKARANG DGN CUMA2 KITA TDK PERLU MEMBAKAR KORBAN,KITA TDK PERLU SUSAH2 KERNA TUHAN YESUS SDH MENYELAMTKAN KITA..JADI SEKARANG GAMBAR ALLAH SUDAH ADA KEPADA KITA,DAN ALLAH BAPA SYURGAWI SUDAH DEKAT DGN KITA"
~kamu fikir2 dan renung2 kan..
~Tuhan Yesus berserta mu..Amin...

Renung2fikir2...(^_^) said...

Salam perkenalan dan kasih saynag Islam kepada anda daripada saya...

Pertama sekali, saya memohon maaf sekiranya saya ada menyinggung perasaan saudari melalui artikel2 saya. Saya sangat mengucapkan terima kasih kepada saudari kerana sudi berkongsi ilmu untuk mencari kebenaran dalam hidup ini. Saya sangat berharap agar kita terus dapat berbincang bersama.

Saya ada belajar tentang sejarah agama kristian dan penulisan bible yang akan saya masukkan dalam artikel saya nanti. Saya tertarik untuk menjawab soal dosa warisan dan jesus sebagai jeruselamat yang saudari yakini dan saya berharap agar saudari sudi membaca artikel saya tentang dosa warisan dan kemudian memberi komen kepada artikel tersebut...

Sekian terima kasih...
Semoga Allah memberikan petunjuk kepada kita semua..Amin..