Monday, October 27, 2008

RAMALAN YANG TIDAK DIPENUHI DALAM BIBLE???

RESPON KEPADA AGURL_FAITH


Terima kasih kepada saudari Agurl_faith kerana memberikan respon kepada artikel saya tentang keraguan yang terdapat dalam kitab bible. Saya ingin memberikan respon kepada saudari Agurl_faith mengenai ramalan-ramalan dalam al-kitab seperti yang sama muatkan di bawah ini:

Penggenapan Ramalan dalam Alkitab
Bukti-bukti utama lain yang mendukung kebenaranAlkitab berpusat pada penggenapan ramalan-ramalan yang terdapat dalam Alkitab. Alkitab berisi ramalan-ramalan spesifik tentang negara, kota, kejadian sejarah, dann pribadi. Tapi yang lebih meyakinkan adalah bukti penggenapan terhadap ramalan-ramalan tersebut sampai ke detail-detailnya. Bahkan begitu meyakinkannya sampai Tuhan sendiri yang menetapkan penggenapan sebagai legitimasi terhadap asal muasal dan kebenaran. (Yesaya 41:21-24, 46)Contoh klasik dari penggenapan yang bisa dikutip adalah ramalan pada 6 tahun SM tentang kehancurann kota Tirus (Yeheskiel 26). Mungkin yang paling menakjubkan dari penggenpan ramalan-ramalan itu melibatkan ramalan-ramalan Ilahi berkaitan dengan Kristus. PL memuat 332 ramalan-ramalan spesifik yang sungguh-sungguh digenapi okeh Kristus sendiri. Fakta ini bukann sekadar menunjukkan tanda kepercayaan-Nya yang nyata tapi juga membenarkan asal-usul/sumber dari Alkitab itu sendiri.- Lahir di Betlehem (Mika 5:2/Luk 2:4-7)- Lahir dari seorang perawan (Yes 7:14/Mat 1:18,24,25)- Masuk Yerusalem menunggang keledai (Zak 9:9/Luk 19:35-37)- Dikhianati teman (Maz 41:9/Mat 10:4)- Dikhianati hanya dengan 30 keping uang perak (Zak 11:12/Mat 26:15)- Tangan dan kaki dipaku (Maz 22:16/Luk 23:33)- Tidak menjawab pertanyaan para penangkapnya (Yes 53:7/27:12-19)- Diberi anggur pahit untuk diminum (Maz 69:21/Mat 27:3)- Disalib bersama-sama dengan para pencuri (Yes 53:12/Mat 27:38)- Lambung-Nya ditusuk (Zak 12:10/Yoh 19:34)


Meskipun ada beberapa perkataan yang saya kurang faham (kerana berbahasa Indonesia) namun saya mengerti bahawa saudari Agurl_faith telah menceritakan tentang ramalan yang telah dipenuhi dalam Al-kitab sekaligus menunjukkan bahawa ianya adalah sebuah kitab suci. Saya juga akan menerima segala apa yang disampaikan oleh saudari Agurl_faith tentang ramalan-ramalan tersebut.

Namun saya ingin bertanya kepada saudari, bagaimana pula sekiranya terdapat ramalan-ramalan yang tidak dipenuhi dalam al-kitab? Adakah kita boleh menerimanya sebagai sebuah kitab suci? Pada saya, sudah pasti ianya tidak boleh dianggap sebagai sebuah kitab suci sekiranya ada ramalan-ramalan yang tidak dipenuhi. Hal ini kerana, sebuah kitab yang dianggap suci dan firman Tuhan, tidak akan mempunyai sebarang kesalahan meskipun daripada aspek ramalan apatah lagi daripada aspek ilmiah yang seharusnya menjadi fokus utama.

Pada saya, sekiranya ramalan menjadi penilaian utama..maka buku Nostradamus yang banyak memuatkan ramalan-ramalan sepatutnya lebih layak dikatakan sebagai buku yang terbaik untuk menjadi firman tuhan.

Saya akan mengemukan beberapa contoh ramalan di dalam bible yang tidak dipenuhi :

i) Kejadian 4:12 VS Kejadian 4:17

4:12 - Tuhan memberitahu Kain bahawa dia akan menjadi pelarian dan pengembara di bumi. “...;engkau menjadi seorang pelarian dan pengembara di bumi”.

4:17 - Namun dalam ayat ini memberitahu bahawa Kain telah mendirikan suatu kota yang bernama Henokh sekaligus ramalan bahawa dia akan menjadi pelarian dan pengembara di bumi tidak dipenuhi. “...;kemudian Kain mendirikan suatu kota dan dinamainya kota itu Henokh,...”

ii) Yehezkiel 26 (Nebukadnezar akan menghancurkan Kota Tirus)
- Namun, kita semua mengetahui bahawa yang menghancurkan Kota Tirus adalah ‘Alexander The Great’ dan bukannya Nebukadnezar. Sekaligus, ramalan tidak menjadi kenyataan.

iii) Yesaya 7:14
- Jesus akan lahir dari seorang perempuan suci dan diberi nama Imanuel “Seorang perempuan muda mengandung dan akan melahirkan seorang anak laki-laki, dan ia akan menamakan Dia Imanuel”. Namun, tidak ada dalam bible disebut Jesus kristus dipanggil sebagai Imanuel.

Di atas ini, adalah beberapa contoh daripada banyak lagi ramalan-ramalan yang tidak dipenuhi dalam bible. Namun, saya cuma minta supaya saudari Agurl_faith respon kepada beberapa contoh di atas sahaja.

Semoga kita semua sentiasa diberikan hidayah oleh Allah..
Terima kasih ^_^

5 comments:

True Worshipper said...

~Shallom

Engkau belum mempunyai pengatahuan tentang kuasa iblis yang begitu besar fairuz..

~Saya kasihan melihat engkau yang buta dan menuntun yang buta juga ke jalan yang gelap~

~Saya tdk mengatakan diri saya ini "sempurna"..cuma saya benar2 merasa kasihan kepada engkau dan yang lain kerana buta~

~Kamu ada baca dalam kisah Tuhan Yesus dicobai di padang gurun..

~Iblis mencobai Tuhan Yesus, dan iblis menggunakan Firman Allah..
tapi dia memutar belitkan..sedangkan Tuhan Yesus pun iblis mau cobai, ini kan lagi manusia biasa.. yang sgt cepat cenderung terpengaruh dengan kata2 tipuan belaka~

~Isi kandungan Alkitab punya byk maksud, Tuhan Yesus mengatakan semua hal Kerajaan Sorga dengan menggunakan Perumpamaan..Engkau menafsirkan Alkitab dengan kefahaman manusiawi..
~Tapi kami orang yang percaya menafsirkan Alkitab dengan Kuasa Roh Kudus..
~Tuhan Yesus sedang menunggu kalian semua, Kenapa kalian membenci DIA, padahal Dia sudah menebus dosa kalian..?


Love
Melica.

God Bless~

wiseman trader said...

Salam

true worshipper said:

"Engkau belum mempunyai pengatahuan tentang kuasa iblis yang begitu besar fairuz.."

Apakah kuasa iblis begitu besar itu melampaui kuasa Tuhan Yesus. Jika ada kuasa yang lagi besar dan lebih hebat apakah layak digelar tuhan?

true worshipper said
"~Tapi kami orang yang percaya menafsirkan Alkitab dengan Kuasa Roh Kudus.."

Alkitab diturunkan kepada manusia. sesuai dengan manusia. Apakah tuhan tidak mengerti tahap kefahaman manusiawi itu sendiri sehingga menbebankan manusia dengan Alkitab yang hanya mampu difahami dengan penafsiran dengan kuasa roh kudus (aneh iya bagaimana cara penafsiran itu)

true worshipper said

"Tuhan Yesus sedang menunggu kalian semua, Kenapa kalian membenci DIA, padahal Dia sudah menebus dosa kalian..?"

Ini merupakan kekeliruan dalam agama kamu.. lihat sahaja si tuhan yesus terpaksa berkorban untuk menebus dosa si hamba ? Aneh sekali..

Bagaimana jika seseorang itu yang jahat melakukan perkara-perkara yang keji kepada manusia membunuh, merompak, menyamum, merogol, dan sebagainya ..

Apakah mereka ini dosanya sudah tertebus begitu sahaja???

Kalau begitu apalah gunanya peraturan agama ?? apakah ini adil dengan orang-orang yang beriman dan melakukan kebaikan sedangkan disana nanti semua nya sudah tertebus dan menjadi sama setara ...Adilkah begitu?

Lantas lebih baik kita semua melakukan kejahatan sahaja di duniawi kerana semuanya tuhan Yesus sudah menebus untuk kita

True Worshipper said...

Shallom~

Kamu masih tidak memahami, malah mengatakan ALLAH MEMBEBANI MANUSIA..

~Poor people you are dude..

~ Rahasia Kerajaan Sorga, kamu tidak memahami kerana kamu ditutup oleh ilah zaman..

~ Kamu sudah membaca kesaksian yang disampaikan kepada mu, Agurl sudah memnyampaikan kamu kesaksian tentang Tuhan Yesus menyelamatkan domba yang sesat , namun hati mu tetap menebal..

~Ya Bapa syurgawi, Engkau melihat segala yang dituliskan di blog ini, Engkau mengetahui setiap hati dan fikiran kami, sekarang ya Bapa saya berdoa supaya Engkau menyambut anak-anak Mu..untuk kembali ke pangkuan Mu, supaya kami semua bisa menikmati Kerajaan Surga yang sudah Engkau janjikan.. Terima kasih ya Bapa,saya percaya kpd Mu ya Bapa, Engkau akan membuka jalan dan menerangi jalan mereka,Di dalam nama Yesus saya sudah berdoa dan percaya. Amen~


Hallelujah..


God Bless~

True Worshipper said...

Shallom~

Wiseman Trader said:

"Engkau belum mempunyai pengatahuan tentang kuasa iblis yang begitu besar fairuz.."

Apakah kuasa iblis begitu besar itu melampaui kuasa Tuhan Yesus. Jika ada kuasa yang lagi besar dan lebih hebat apakah layak digelar tuhan?

~Engkau bercakap tidak mengenal maksud saya..
~Engkau memfitnah apa yang saya katakan...

~Apakah engkau faham apa yang saya katakan saudara?

~Kamu tahu kenapa saya mengatakan "Engkau belum mempunyai pengatahuan tentang kuasa iblis yang begitu besar fairuz.."

~Kerana iblis boleh menyesatkan semua orang, dan kamu menganggap alquran kamu benar..kerana apa ? kerana kamu memang sudah disesatkan saudara..

~saya tidak mengatakan di atas bahwa kuasa iblis lebih besar dari TUHAN YESUS..tapi kamu memfitnah saya dengan mengatakan "apakah kuasa iblis begitu besar sehingga mengalahkan Kuasa Tuhan Yesus"

~Baca baik-baik apa yang saya tulis, jangan main tembak saja.. Hikmat belum ada pada mu saudara..kerana engkau tetap berkeras..

~FIRMAN TUHAN MENGATAKAN DALAM
KORINTUS 11:12-15

"TETAPI APA YANG KULAKUKAN UNTUK MENCEGAH MEREKA YANG MENCARI KESEMPATAN GUNA MENYATAKAN BAHWA MEREKA SAMA DENGAN KAMI DALAM HAL YANG DAPAT DIMEGAHKAN, SEBAB ORANG2 ITU ADALAH RASUL-RASUL PALSU , PEKERJA2 CURANG YANG MENYAMAR SEBAGAI RASUL-RASUL KRISTUS,HAL ITU TIDAK USAH MENGHERANKAN SEBAB IBLIS PUN MENYAMAR SEBAGAI MALAKIAT TERANG. JADI BUKANLAH SUATU HAL YANG GANJIL JIKA PELAYAN-PELAYANNYA MENYAMAR SEBAGAI PELAYAN-PELAYAN KEBENARAN . KESUDAHAN MEREKA AKAN SETIMPAL DENGAN PERBUATAN MEREKA.

~saya kepingin bangat menyoal kalian semua jika SAAT INI KAMU MENINGGAL KAMU YAKIN + PASTI + AKAN MASUK SORGA NGGAK?

~SOALAN SAYA YANG LAIN BELUM DIJAWAB, TAPI SUDAH SAUDARA MENGATAKAN TENTANG KEKUASAAN TUHAN YESUS..PADAHAL SOALAN SAYA ENGKAU BELUM JAWAB LAGI..


Tuhan Memberkati (*_*)

True Worshipper said...

true worshipper said
"~Tapi kami orang yang percaya menafsirkan Alkitab dengan Kuasa Roh Kudus.."

Wiseman Trader said

Alkitab diturunkan kepada manusia. sesuai dengan manusia. Apakah tuhan tidak mengerti tahap kefahaman manusiawi itu sendiri sehingga menbebankan manusia dengan Alkitab yang hanya mampu difahami dengan penafsiran dengan kuasa roh kudus (aneh iya bagaimana cara penafsiran itu)

~Saya lucu melihat penyataan kamu saudara, kamu orang yang tidak percaya masakan kamu akan mengerti iya kan? kamu mengatakan aneh ya bagaimana penafsiran itu?

~seoarang anak kecil menayakan kepada ibu nya..

Anak kecil : Mama, bagaimana mama boleh melahirkan adik?

Mama : kamu akan tahu bila kamu sudah dewasa..

Anak Kecil : Tapi mama, kakak nak tahu mama..( memuncungkan mulut )

Mama : Kamu akan tahu juga nanti ya.. ya uda jangan nangis ya..

Anak Kecil : (Merajuk nggak mau makan)

Mama : sayang, kamu tidak akan faham kalau mama terangkan juga kerana kamu masih kecil, nanti kamu akan belajar di sekolah kenapa itu bisa terjadi ya sayang..(memeluk anaknya)

Anak kecil : Baik mak..(senyum)

Anak kecil itu membesar dengan baik, dan bersungguh-sungguh mencari jawaban kenapa..dan dia terus bertanya..dan terus mencari.. sehingga la dia menemukan jawaban nya ..di situ baru dia tahu, bahwa jika dia sungguh2 mencari, dia pasti menemukan nya..

~Saudara keadaan kamu sama seperti anak kecil di atas, kamu tertanya2..kenapa~ tapi adakah kamu sungguh2 mengetahui nya?

~Kesungguhan saudara untuk mencari kebenaran, bisa menyelamatkan saudara dari api neraka..

~Your choice in your hand..

(><)

GBU.