Friday, December 19, 2008

Asas-Asas Agama Kristian Siri 1

Kepada semua pengunjung yang dikasihi sekalian, tajuk ini adalah tajuk yang penting yang perlu dikuasai oleh pengkaji Agama Kristian. Menurut Tuan Hj Nicholas Sylvester Abdullah, setiap satu daripada gereja yang wujud masing-masing mendakwa merekalah aliran yang benar dan yang lain adalah sesat dan tidak betul.

Bayangkan, aliran-aliran baru ini tumbuh seperti tumbuhnya cendawan selepas hujan setiap hari. Di Sabah sahaja terdapat lebih 10 aliran Kristian seperti Roman Katolik, Basel, SDA, SIB, Anglikan, Gereja Yesus Benar, Jehovah Witnesses, PCS,Mormon dan sebagainya. Namun secara umumnya, terdapat 3 aliran mazhab utama dalam dunia Kristian.

Gereja Utama Kristian :
1) Roman Katolik
2) Protestan
3) Evangelikal

Untuk memahami kepercayaan dan pegangan dalam agama Kristian, seseorang itu perlu memahami kosmologi atau tasawwur umum kepercayaan mereka. Di bawah ini adalah gambarajah yang menerangkan tentang kosmologi Kristian :

Bersambung siri 2......

5 comments:

angeline said...

saya masih mencari agama yang benar. adakah semua aliran ada kebenarannya? kenapa setiap aliran menyatakan bahawa merekalah yang benar. yang mana satu adalah benar sebenarnya? saya hanya inginkan kehidupan yang kekal dan aman.sampai sekarang saya masih buntu untuk mencari kebenaran.

Mat said...

Angeline boleh kaji agama kristian dan al-quran dulu.cuba bandingkan kedua-duanya.demi allah kamu akan menjumpai agama yang benar iaitu islam.allah tuhan yang esa.

sagaraptor said...

Sepengetahuan saya, Mormon, Church Of chist dah Jehovah Witness bukanlah di kalangan Kristian kerana mereka tidak mempercayai konsep triniti.

Walaupun kristian banyak alirannya, perkara pertama yang mereka harus akui adalah konsep triniti.

Manakala, kesahihannya pula bergantung dengan penilaian diri sendiri.

Unknown said...

Stupid la.. Yesus ja yg benar. Agama tidak meyelamatkan... Jesus,agama,church tiga hal yg berbeza.. Cari tuhan dn kebenaranya maka akan jumpa..jgn cari d gereja.. Gereja tu buatan manusia.. Cari firman.. John 10:10.. Kau cikgu pa klu maw convert org, bgus ko makan babi sana.. Apa o.. Baru ja isu murtad masuk kristian heboh satu malaysia.. Apa adil o?? Blh masuk agam u ja? Agama kristian x blh masuk? Kdm dont be stupid masuk islam

pilik said...

https://youtu.be/HfyewAbUJYk