Thursday, November 6, 2008

ISLAM AGAMA KEGANASAN & BERKEMBANG DGN PEPERANGAN (PEMBUNUHAN)? SIRI 1

RESPON KEPADA EMAIL JOHN


Terima kasih kepada saudara John di atas email saudara kepada saya. Saudara John mohon penjelasan kepada saya tentang Islam sebagai agama keganasan dan berkembang dengan pedang (Pembunuhan). Jawapan ini juga saya tujukan kepada saudari Melica dan rakan-rakan ku daripada penganut kristian khususnya yang mempunyai tanggapan yang salah bahawa Islam agama keganasan dan menyuruh penganutnya membunuh.

Seringkali umat Islam ditonjolkan sebagai golongan yang dahagakan darah, tidak berperikemanusiaan dan sukakan peperangan dan keganasan. Perkara ini dikaitkan dengan insiden-insiden keganasan yang berlaku hari ini seperti tragedi 11 September 2001 kononnya dilakukan oleh umat Islam. Jika benar Islam diturunkan untuk mengajak manusia kepada keganasan, sudah pasti sejak awal lagi umat Islam diwajibkan bangun untuk memberontak dan berperang dengan golongan lain.

Fakta berikut akan menolak dakwaan bahawa agama Islam suka kepada keganasan dan perang serta menggunakan pedang (pembunuhan) untuk menyebarkan Islam; kewujudan kebenaran, sebab yang munasabah dan logik adalah yang bertanggungjawab terhadap penyebaran pesat Islam.

1) Islam bererti kesejahteraan.
Islam berasal dari kata akar ’salam’ bermakna sejahtera. Ia juga bermaksud menyerahkan kehendak diri kepada Allah. Oleh itu, Islam adalah agama kesejahteraan, diperolehi dengan menyerahkan kehendak diri kepada kehendak Allah Yang Maha Pencipta.

2)Tiada paksaan dalam beragama.
Dengan mata pedang manakah Islam disebarkan? Sungguhpun jika orang Islam memilikinya, mereka tidak boleh menggunakannya untuk menyebarkan Islam kerana di dalam Al-Qur’an disebut ayat berikut : "Tidak ada paksaan untuk (memasuki) agama (Islam); sesungguhnya telah jelas jalan yang benar daripada jalan yang sesat..”(Al- Baqarah 2:256)

Bersambung siri 2.........

No comments: