Friday, November 7, 2008

ISLAM AGAMA KEGANASAN & BERKEMBANG DGN PEPERANGAN (PEMBUNUHAN)? SIRI 2

Sambungan siri 1...

3) PANDANGAN TOKOH BARAT

i) Arthur Gilman

Beberapa orang tokoh dari barat yang mengkaji Islam juga mendapati Islam bukanlah agama yang mengajak kepada peperangan serta keganasan. Sebagai contoh, Arthur Gilman di dalam bukunya The Saracens memberikan pandangan yang amat baik berhubung dengan sejarah peperangan yang melibatkan tentera-tentera Islam sebelum ini. Beliau berkata “Secara perbandingan, dalam Perang Salib pada tahun 1099M, golongan Kristian membunuh 70,000 orang-orang Islam termasuk wanita dan kanak-kanak secara kejam, semasa menakluki Jerusalem. Begitu juga dengan tentera-tentera Inggeris yang berperang atas nama agama pada tahun 1874M. Mereka membakar ibu kota Afrika iaitu Gold Coast pada masa itu.

Sebaliknya, kemenangan Muhammad dalam peperangan adalah kemenangan agama bukannya politik. Beliau menolak sanjungan dan kemegahan. Bayangkan pada saat pembukaan Mekah semasa pembesar-pembesar Quraisy berlutut dihadapannya, beliau bertanya kepada mereka, “Apakah yang kamu rasa akan aku lakukan kepadamu? Mereka menjawab, “Kesejahteraan”. Muhammad berkata, “Ya, kamu dibebaskan”. Dakwaan pengkaji-pengkaji sejarah yang mengatakan Islam menggunakan pedang untuk memaksa manusia memeluk Islam adalah pandangan yang tidak berasas sama sekali.

(The Saracens 1887, Arthur Gilman; London; hal 62-63)

ii)De Lacy O’Leary

Jawapan terbaik kepada tanggapan salah bahawa Islam disebarkan melalui mata pedang diberikan oleh sejarawan terkemuka De Lacy O’Leary di dalam buku "Islam at the Cross Roads” (halaman 8) Sejarah menunjukkan dengan jelas bahawa legenda umat Islam fanatik yang bergerak serata dunia dan memaksa kaum yang ditawan untuk memeluk Islam dengan cara kekerasan adalah sebenarnya salah satu mitos karut terhebat yang pernah diulangi oleh sejarawan.”

Berambung siri 3...

No comments: