Thursday, November 27, 2008

SEJARAH AGAMA KRISTIAN SIRI 13

11. Council Of Rome 1215M

Menetapkan bahawa :

- Pope berkuasa mengampunkan dosa dan boleh memberikan kuasa tersebut kepada sesiapa yang dikehendakinya.

- Roti dan wain boleh menjadi badan dan darah Jesus

12. Council Of Rome 1869M

Di dalam persidangan ini Pope semakin berkuasa kerana melalui persidangan inilah Pope dianggap tidak berdosa atau ‘maksum’ kerana dia adalah wakil tuhan di dunia ini.

KESIMPULAN

Kita pun mengetahui bahawa semua pengikut Nabi Isa terus tetap dengan ajaran tauhid (menyembah Allah Yang Maha Satu) yang dibawa oleh Nabi Isa selepas ketiadaannya, tetapi sebagaimana yang kita ketahui kemasukan Paulus ke dalam kelompok inilah yang mengubah ajaran Nabi Isa (Jesus).

Kita juga telah melihat sebelum ini bukti bahawa ajaran Nabi Isa yang sebenar mengatasi ajaran yang menyeleweng dalam persidangan (council of Nicaea) majoriti tokoh-tokoh Kristian yang menghadiri perhimpunan itu menentang keputusan bahawa Nabi Isa adalah anak tuhan. Namun akhirnya keputusan bahawa Nabi Isa adalah anak tuhan diterima dan penolakan kepadanya dianggap sebagai sesat. Begitu juga dengan perbincangan tentang ketuhanan Roh Kudus yang hanya dibincangkan pada persidangan yang terkemudian dan akhirnya lengkaplah konsep ketuhanan 'Trinity' yang pada awalnya tidak wujud sama sekali.

Begitulah sejarah perkembangan Agama Kristian...Seperti yang kita sedia maklum, dokumen ketuhanan adalah dokumen yang sangat penting. Namun dapatkah kita bayangkan bagaimana penentuan dokumen ketuhanan ini ditentukan hanya dengan persidangan (mesyuarat) "Baik, siapa setuju angkat tangan...tidak setuju, turun tangan..Maka, disebabkan majoriti mengangkat tangan, kita menerima bahawa Jesus dan Roh Kudus adalah tuhan!!!"

Renung2 dan fikir2 kan....

No comments: