Sunday, November 16, 2008

SEJARAH AGAMA KRISTIAN SIRI 5

Perkembangan Ajaran Nabi Isa as (Jesus) setelah ketiadaannya

Dalam Islam, para sahabat Nabi Isa disebut dalam Al-Quran dengan nama Hawariyyun. Hal ini ada disebutkan dalam Al-Quran :
(Surah As-saff : 14)

Dalam Kristian, para sahabat Nabi Isa dipanggil sebagai rasul kerana Jesus dianggap tuhan. Mereka berjumlah 12 orang semuanya. Nama-nama mereka ada disebutkan dalam Al-Kitab (Bible) :
(Markus 3 : 16-19)
(Lukas 6 : 13-16)

(Matius 10 : 2-4)

Pada asalnya, Yudas Eskariot adalah salah seorang daripada mereka, tetapi oleh kerana dia telah mengkhianati Nabi Isa (Jesus) maka dia digantikan oleh Matias. Hal ini disebut dalam :
(Kisah para rasul 1:12-26)

Bagaimana pula St Paul (Paulus) boleh terlantik menjadi salah seorang rasul (rasul yang ke-13)? Disebutkan dalam :
(Kisah para rasul 9 :1-25)

Sebenarnya, semua pengikut Nabi Isa terus tetap dengan ajaran tauhid (menyembah Allah Yang Maha Satu) yang dibawa oleh Nabi Isa, tetapi sebagaimana yang kita ketahui kemasukan Paulus ke dalam kelompok inilah yang mengubah ajaran Nabi Isa (Jesus).

Sebagai bukti bahawa ajaran Nabi Isa yang sebenar mengatasi ajaran yang menyeleweng, Pada tahun 325M dalam persidangan (council of Nicaea) di Turki hanya 318 orang pembesar gereja dari 2048 orang yang menyokong kepercayaan bahawa Jesus itu adalah tuhan yang dipelopori oleh Bishop Alexander dan muridnya Bishop Athanasius. Manakala 1730 orang pembesar yang lain tidak menerima Jesus sebagai tuhan. Gerakan ini terus diperjuangkan oleh Bishop Arius yang tetap dengan pendirian bahawa Jesus itu bukan tuhan.

Sebagai umat Islam, dalam hijrah yang pertama di zaman Rasulullah SAW ke Habsyah, terdapat seorang raja Kristian yang bernama Najasyi. Beliau disifatkan oleh Rasulullah SAW sebagai seorang raja yang adil dan tidak menzalimi sesiapa. Ketika raja Najasyi mangkat, Rasulullah SAW telah melakukan solat jenazah untuknya secara ghaib menandakan keislamannya.

Di antara ucapan raja Najasyi yang mahsyur ialah :
“Sesungguhnya apa yang dibawa oleh Muhammad ini dan apa yang dibawa oleh Isa keluar dari sumber yang sama”


Persidangan-persidangan yang berlaku pada zaman Rom ini amat perlu diketahui oleh para pengkaji agama Kristian. Dengan izin Allah, pada artikel seterusnya kita akan sama-sama melihat persidangan-persidangan yang telah dicatat oleh para sejarawan.

2 comments:

True Worshipper said...

Salam damai~

Kamu mengatakan para ilmuwan agama kristian sedikit sahaja yang setuju tentang YESUS ADALAH TUHAN padahal ada tertulis dalam Alkitab
~YOHANES 13:13 Kamu menyebut Aku Guru dan Tuhan, dan katamu itu tepat, sebab memang Akulah Guru dan Tuhan.

~Dalam alkitab ada menyatakan itu, tapi kenapa kamu masih mau percaya kepada manusia yang tidak percaya bahwa YESUS ADALAH TUHAN..
~Kamu mudah percaya kepada manusia yang di mana mereka sendiri tidak tahu tentang Tuhan..

~So many error..

~pray for you

God Bless~

SLAYERS said...

Salam Damai~

Saya setuju apa yg dikatakan oleh True Worshipper..

Saya rasa saudara langsung tidak memahami apa itu KRISTIAN.. sekiranya saudara tidak faham, xusah saudara persoalkan..

Saya ada 1 soalan untuk saudara, Nabi Agama Islam(Muhamad) dan Nabi Agama Mormonisme/Latter-Days Saints (LDS)iaitu(Joseph Smith) telah mempunyai persamaan yg sgt ketara tentang kenabian mereka dan tujuan yg sama.. boleh saudara terangkan? menurut agama KRISTIAN, agama LDS tersebut adalah agama KRISTIAN PALSU.. saya harap saudara ada penerangan tentang hal ini.

dalam satu hal lain, banyak artikel2 yg menghuraikan tntg kebenaran agama KRISTIAN dan KETUHANAN YESUS KRISTUS yg telah saya baca telah menyimpang maksudnya.. semua hanya melihat secara jasmaniah(apa yg dilihat), contohnya menyentuh tentang "Anak Tuhan". semua org beranggapan tuhan tidak beristeri bukan? tetapi agak rapuh la alasan begitu sebap apa yg mereka pandang hanya secara lahiriah atau jasmaniah. saya sgt kecewa dgn huraian2 tersebut kerana mereka langsung tidak memahami isi kandungan BIBLE.
selain itu, isu tentang penyaliban YESUS KRISTUS juga disangkalkan oleh islam, bukan? sama juga dengan INJIL BARNABAS yg menyangkal penyaliban yesus kristus. INJIL BARNABAS juga adalah INJIL PALSU bg pngtahuan saudara.

Barang siapa mengaku, bahwa Sayidina Isa adalah Anak Allah, Allah tetap berada di dalam dia dan dia di dalam Allah.
1Yohanes 4:15



PENDEK KATA, JIKA TIDAK MEMAHAMI TENTANG KRISTIAN, TAK USAH NAK PERDEBATKAN.

~ So many mistake
~ So many erro

may god bless You!